VELO

KMZ (Kiievi Mootorrattatehas)

NSVL, Ukraina
1945

Tehas KMZ loodi 1945. aasta septembris olemasoleva sõjaväe remonditehase baasil. Saksamaalt äraveetud Wandereri tehase seadmetega alustati 1946 mootorjalgratta K-1B "Kievljanin" tootmist. K-1B oli Wandereri mudeli 1 Sp peaaegu täpne koopia, varustatud 98 ccm 2-taktilise ja kahekäigulise mootoriga, mis omakorda oli 1 Sp-l olnud Fichtel & Sachs kompanii mootori koopia.

1947 ilmus sama mootoriga 3-rattaline invaliidisõiduk K-1V. Toodeti ka väga väike partii kaubaveoks mõeldud mudelit K-1G. 1951 ilmus uus mudel K-1D. 1952. aastast toimus "Kievljaninite" koostamine ainult eelnevalt toodetud osadest ja K-1V tootmine viidi üle Serpuhovi mototehasesse.

Peale Gorki mootorrattatehase likvideerimist 1949. aastal alustati mudeli M-72 tootmise ületoomist Kiievisse. 1956 valmis KMZ-s uus mudel M-72N. Loodi ka sportmudel M-53S. 1958 läks tootmisse K-750, 1964 K-750M ja armee tarbeks korviratta veoga varustatud MV-750. Ilmus ka sportmudel K-750SM.

1967 hakati tootma rippklappidega 649 ccm mootoriga mudelit "Dnepr" K-650 ning armee tarbeks mudelit MV-650M. Peagi sai K-650 uueks mudelinimeks MT-8. Järgnes hulk uue nimega põhikonstruktsioonilt samaks jäänud mudeleid. 1971 toodeti 500 000. KMZ tsikkel, 1979 oli toodetud juba miljon masinat. 1977 loodi ka ringrajasõidu mudel SŠ 500 ning ilmus ka tsiviilelanikonnale mõeldud korviveoga mudel MT-12, sisuliselt vana mudel MV-750, mida oli veidi täiustatud.

1991 said seoses Ukraina iseseisvumisega KMZ masinad uue nimetuse "Dnipro" ning tootmine jätkus nüüd juba tunduvalt väiksemas mahus.
Toetajad: