AUTO

ZAZ “ZAPOROŽETS”

1960-1994
NSVL, Ukraina

Peale seda, kui 1956. aastal lõpetati Moskvas M-401 tootmine ja tehti algust suurema mudeli M-402 tootmisega, tekkis vajadus uue väikese ja odava sõiduki järele. Uue auto prototüübiks valiti mitmete eeskujude seast Fiat 600. 1960. aastaks oli seda autot Itaalias toodetud juba peaaegu miljon. Seega oli olemas arvestatav kogemus mikroautode tootmises. ZAZ-965 esiosa on Fiat 600-le väga sarnane, olulisemad erinevused on kere tagaosas ja tehnikas. Esimesed prototüübid valmistati 1957. aasta lõpuks, kuid seeriaviisiliselt hakati ZAZ-965  Zaporožje autotehases Ukrainas tootma 1960. aasta lõpus.

Masinal oli taga asetsev V-kujuline 4-silindriline õhkjahutusega motor töömahuga 784 cm3 ja võimsusega 23 hj. Õhkjahutusega mootor tekitas märkimisväärset müra. Sellele vaatamata oli sõiduautode suure defitsiidi tingimustes masin rahva seas üsna populaarne. Kõigil ratastel oli sõltumatu vedrustus. Ristisuunaliste torsoonvarrastega esisild oli üsna sarnane Volkswageni omaga. Siduri ja diferentsiaali-peaülekandega kokku ehitatud 4-käiguline käigukast asetses mootorist eespool. Auto maksimumkiirus oli 90 km/h.Toodeti ka mitmeid modifikatsioone: käsijuhtimisega invaliididele ja parempoolse rooliga postivarianti.

1962/63 autot moderniseeriti ja mudelinimeks sai ZAZ-965A. Kõige olulisem uuendus oli suurem töömaht: 887 cm3 ja vastavalt suurem võimsus: 27 hj.

Autosid ZAZ-965 ja ZAZ-965A valmistati kokku 322 106.

Rahvasuus kutsuti seda autot "maanteemuhuks", Venemaal "küürakaks".


Toetajad: