AUTO

FIAT

Itaalia
Alates 1899

Itaalia suurimaks autotootjaks kasvanud Fiat (algselt F.I.A.T. – Fabbrica Italiana Automobili Torino) asutati 1899. aastal. 1919. a-l juurutatud uues mudeliseerias oli väikseim 1,5-liitrine 4-silindriline 501 (1919-26), järgnesid 2,3-liitrine 505 (1919-25) ja 6-silindriline 3,4-liitrine 510 (1919-25, ehitati u 13 000). 1920. a-tel toodeti muuhulgas (näiteks ehitati 1921-23 vähesel arvul 6,8-liitrise V12 mootoriga SuperFiate!) 501 kallima versioonina 4-silindrilist 1,5-liitrist mudelit 502 (1923-26, kokku u 20 000) ja eelmiste võimsama versioonina samuti 1,5-liitrist mudelit 503 (1926-27, kokku u 42 000). 1932. a-l esitles Fiat uut väikeautot, 4-silindrilist 1-liitrist 508 Balilla’t, mida 1934. a. moderniseerimiseni toodeti üle 41 000 ja teise seeriana 1937. a-ni üle 71 000. 1937 sai mudel 1,1-liitrise mootori, uue (Fiat 1500-l põhineva) disaini ja indeksi Balilla 1100 (508C). Kuni 1939. a-ni ehitati kokku u 57 000 508C-d. Samal aastal moderniseeriti Balilla 1100/508C uuesti, muudeti radiaatorivõre kuju ja indeksiks sai 1100. Kuni 1948. a-ni ehitati kokku u 74 000 Fiat 1100. 508C põhjal ehitati pikendatud telgedevahega mudelit 508L, mitmeid sportautosid ja kuni 1945. a-ni Saksa kübelwageni-laadseid armeesõidukeid.

1935. a-l läks tootmisse üsna voolujoonelise kerega 6-silindriline 1,5-liitrine 1500, mida 1948. a-ni (teistel andmetel kuni 1944) ehitati u 42 500. 1936. a-l esitleti esmakordselt legendaarset 4-silindrilist 0,6-liitrist 2-istmelist väikeautot Fiat 500 Topolino. Enne sõda valmistati Fiati Itaalia tehastes üle 83 000 Topolino.

Saksamaal rajas Fiat 1929 koostetehase ja 1934. a-st tütarfirma, mis tootis NSU-Fiate; Poolas koostetehase ja 1934. a-st ühisettevõtte Polski-Fiat; Prantsumaal 1934 koostetehase, hilisema Fiati litsentsi alusel autosid ehitanud Simca; Tšehhoslovakkias ehitas Fiati litsentsi järgi autosid Walter.

Tänapäeval ühendab Fiati kontsern veel autotehaseid Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari ja Iveco.
Toetajad: