AUTO

AMO-ZIS-ZIL

Alates 1916
NSVL, Venemaa

2. augustil 1916 pandi alus firmale, mis kasvas endise N. Liidu ja nüüdse Venemaa üheks suuremaks autotehaseks. Avtomobiljnoje Moskovskoje Obšestvo või teistel andmetel Avtomobiljnõi Moskovskii Zavod, ent lühendatult igal juhul AMO oli loodud uue, moodsa tööstusharu – autotööstuse – arendamiseks Tsaari-Venemaal. Esialgu piirduti autode FIAT monteerimise ja remondiga. Pärast revolutsiooni tehas natsionaliseeriti, juhtimine läks riigi alluvusse ja initsiatiiv soikus. Esimene arvestatav toodang, veoautod AMO F-15 (ja neidki esialgu kõigest 10 tükki), väljusid tehase väravast 1924. aasta sügisel. Need olid 1,5 tonnise kandejõuga FIATi mudelil 15-Ter põhinevad masinad. Toodangu kasvu ja tehniliste lahenduste osas läbimurret siiski ei toimunud. 1920ndate aastate lõpus suunati tehase direktoriks I. A. Lihhatšov, kellel on olulisi teeneid selle hilisema käekäigu ja ka nime osas.

1931. aastal anti tehasele uus nimi – Zavod imeni Stalina (Stalini nimeline tehas) ehk ZIS. Samal aastal hakati tootma USA firma Autocar veoautol põhinevat mudelit AMO-2, mille hilisemad modifiaktsioonid olid AMO-3 ja AMO-4 ning alates 1934. aastast ZIS-5. Edaspidi jõudsid tootmisse ZIS-5 pikendatud telgedevahega versioonid ZIS-11 ja ZIS-12, autobuss ZIS-8, 4x4 skeemiga ZIS-32, poolroomikauto ZIS-42 ja suur hulk mudeleid, mida valmistati ainult mõned eksemplarid või vaid pisut rohkem.

1930ndate aastate keskpaigani tegeleti peamiselt veoautodega, tehti küll ka mingeid katsetusi sõjaväeotstarbeliste staabiautode väljatöötamiseks, aga seda ikkagi veoautode baasil. Ilmselt tänu tehase asukohale, paiknes see ju Moskvas, saadi korraldus uue esindusliku sõiduauto tootmiseks kõrgematele parteifunktsionääridele. Aastatel 1936-1941 valmistati kokku 8752 autot ZIS-101, ZIS-102 (faeton), ZIS-101A (moderniseeritud 101) ja ZIS-102A (faeton). Tegemist oli 5,77-liitrise 90-hobujõulise R8-mootoriga seitsmeistmelise limusiiniga.

Uus põlvkond veoautosid saabus peale sõda. 1944. aastal valmis ZIS-150 prototüüp. See veoauto jäi baasmudeliks peaaegu kahekümneks aastaks. Uus esinduslimusiin ZIS-110 anti tootmisse 1945. aastal. Auto loomisel oli eeskujuks 1942. mudeliaasta Packard Super 8. ZIS-110 oli koos eritüüpidega (faeton, sanitaarauto, soomustatud limusiin) tootmises 1958. aastani ja neid valmistati kokku peaaegu 2100 eksemplari.

Pärast Stalini surma nimetati tehas 1956. aastal uuesti ümber, seekord endise direktori Lihhatšovi nimeliseks. Uueks kaubamärgiks sai lühend ZIL.
Toetajad: