|
|
|
VOLKSWAGENSaksamaaAlates 1938
1938. a. alguses pandi Adolf Hitleri ambitsioonika kinnisidee "kogu saksa rahvas ratastele" tulemusena tänapäeva Wolsfburgis nurgakivi hiiglaslikule, Euroopa suurimale autotehasele, hilisemale Volkswagenwerkile. Tehase ehitajaks ja finantseerijaks oli Saksamaa Töörinne (Deutsche Arbeitsfront – DAF), mille tütarorganisatsiooni Kraft durch Freude järgi hakati seal valmistatavaid autosid kutsuma Kdf-wageniteks. Ferdinand Porsche konstrueeritud volkswagenit ehk rahvaautot ehk "põrnikat" (sõjaeelne mudelinimetus Kdf-60) jõuti 1944. a-ni erinevatel andmetel kas koos prototüüpide ja eelseeriatega või lisaks eelseeriatele alates 1941. a-st ehitada vaid 630, neist enamus anti armee käsutusse. Sõja algusest peale keskendus tehas armeesõidukite valmistamisele.
Levinuim mudel oli tsiviiltüübi põhjal ehitatud kübelwagen Kdf-82, mida toodeti 1940-1945 kokku 50435. Auto tagaosas asus kuni 1943. a-ni 985 ccm, hiljem 1131 ccm 4-silindriline boksermootor. Kdf-82 kered ehitas Ambi-Budd ja väikeseeriatena valmistati mitmeid eriversioone. 1942-44 ehitati 14 283 schwimmwagenit ehk amfiibautot Kdf-166 (eelmudelid 128 ja 138). Armeevariandi shassii ja tsiviilvariandi kere kombineerimisel valmistati veel limusiine Kdf-82E / Kdf-92 kokku 564 autot ja neljarattaveolisi Kdf-87 kommandeurwageneid 667 autot (või vastupidi, erinevad andmed). Lisaks ehitati väiksemal arvul veel paari mudelit.
|
|