|
|
|
KIM-ZMA-MZMA-AZLK
" MOSKVITŠ"
1930-2002NSVL, Venemaa
1930. aasta novembris alustas Moskvas tegevust autode koostetehas KIM (KomIntern Molodjoži ehk Noorte Kommunistlik Internatsionaal). Tehase sünd oli seotud samal aastal Fordi ja N. Liidu vahel sõlmitud lepinguga. Esmalt monteeriti seal Forde ja seejärel GAZe. 1939. aastal otsustati veoautode GAZ-MM tootmine üle viia Rostovisse ja Moskva tehases spetsialiseeruda väikelitraažiliste autode ehitamisele. Siit tuletati ka tehase uus nimi ZMA ja hiljem MZMA ((Moskovskii) Zavod Malolitražnõh Avtomobilei ehk (Moskva) Väikelitraažiliste Autode Tehas). Uue väikeauto mudelinimeks sai KIM-10 ja see põhines Inglise Ford Prefectil. Tootmiseks vajalikud pressid pidi valmistama Gorki tehas, vedrud ja raamid ZIS. 25. aprillil 1940 valmistati esimesed autod, kuid enne sõja algust jõuti neid toota siiski väga vähe – umbes 500 eksemplari.
Pärast sõja lõppu hakati Moskva tehases valmistama hoopis uut mudelit - M-400 Moskvitš. Auto põhines Opeli 1938. aasta mudelil Kadett-K38. Detsembris 1946 väljusid tehase väravast esimesed Moskvitšid. M-400 oli R4 mootoriga, 1074 ccm töömahuga, 23 hj võimsusega ja tühimassiga 855 kg, seega tõesti väikeauto. M-400-420 oli neljaukseline täismetallkerega auto, M-400-420A kabriolett ja M-400-422 puidust tagaosaga universaal, mis mõeldud väikekaupade veoks. 1954. aastal tuli välja M-400 moderniseeritud versioon M-401. Põhilisteks uuendusteks olid moderniseeritud 26 hj motor ja rooli kluge asetatud käiguvahetus. Aastatel 1946-1956 valmistati pisut üle 247 000 M-400/M-401.
1956. aastal anti tootmisse moodsama kerega M-402, mille 35 hj mootor oli siiski veel püstklappidega. 1957. aastal tuli turule neljarattaveoline maastikuversioon M-410. 1958. aastal ilmus uus mudel M-407, millel oli juba moodsam rippklappidega R4 mootor, töömahuks 1,2 l.
Aastatel 1962-1963 toodeti üleminekumudelit M-403, millel oli M-408 mootor ja muid tehnilisi lahendusi, kere aga üsna sarnane M-407-le. 1964. aasta septembrist valmistati uue kerega mudelit M-408. 1967. aastal tuli M-412, millel oli uus 1478 ccm töömahuga 75 hj mootor.
1967. aastal hakati Moskva tehase toodanguga identseid autosid valmistama ka Iževskis, tehases IžMAš, mudelinimeks M-412. Hiljem muudeti Iževski tehase autodel kere väliskuju, hakati tootma põhimudeli baasil kaubikuid.
1969 anti Moskva tehasele järjekordselt uus nimi - AZLK (Avtozavod imeni Leninskovo Komsomola ehk Leninliku Komsomoli nimeline Autotehas). Töötati välja uus mudel M-2140 ja selle edasiarendused. Tehniliselt ja peaaegu muutumatult säilinud põhikonstruktsioonide poolest oli see auto aga ikkagi pärit aastast 1967.
|
|