AUTO
Mathis GM (1925)

Mathis GM


1925
Prantsusmaa


Tehnilised andmed:
Mootor: R4, töömaht 1200 ccm, võimsus 26 hj., püstklapid.
Tagasillavedu, 4-käiguline käsilülitusega käigukast, kahe kummiliigendiga kardaanvõll.
Elektrisüsteem 6V, magneetosüüde.
Kütusepaagi maht 30 l, kütusekulu 9 l/100km.

Ajalugu:
Auto on viimase omaniku ütluste kohaselt Eestisse toodud 1929.aastal kasutatuna. Sõitis Tartus taksona aastatel 1929-1931, taksojuhi perekonnanimi olevat olnud Sootla. Hiljem oli auto Tartus Lao tänaval asunud autoremonditöökoja omaniku Karl Pau valduses. Väidetavalt 1931. aastal omandas auto Meleski klaasivabriku omaniku autojuht Aleksander Tasa. Tema käes oli masin kuni selle leidmiseni 1977 aastal.
Eelnevalt saadud info kohaselt asuski auto Meleski lähedal, Lalsi külas, Luha talus Viljandimaal viimatinimetatud mehe omanduses. Auto oli sõja algusaastatel arvelt maha võetud ning hiljem täielikult laiali lammutatud. Kerest polnud säilinud muud kui kapott ja iluvõre, mis asusid peremehe töötoas, ning pajupõõsa all olid roostes jäänused poritiibadest. Raam oli kuuri seina ääres, poolest saati mulla alla mattunud. Muud agregaadid olid siiski majapidamises siin-seal laiali.
Mootorile oli peremees remondi teinud ja seda polnud peale remonti veel tööle pandud. Sõja ajal viisid venelased minema radiaatori ja karburaatori.

Taastamine:
Restaureerimine algas 1977. aastal ja esmane eesmärk oli auto valmis sada 1980. aasta Olümpiamängude ajal korraldatud vanasõidukite ürituseks. See siiski päriselt ei õnnestunud ning väiksemad tööd jätkusid veel mitme aasta vältel. Kõik põhitööd on Jakob Lõhmuse enda tehtud, samuti värvimine.
Nüüd on küpsenud plaan võtta ette auto ümber-restaureerimine, kuna infot algupärase ja õige välimuse kohta on tunduvalt rohkem kui aastaid tagasi, mil esmarestaureerimist sai alustatud.
Originaalsus auto omaniku hinnangul on ca 80%.

Omanik:
Jakob Lõhmus,
Prantsusmaal asuva Mathise klubi liige

Asukoht:
Tartu

Pildistatud 2006
Toetajad: