AUTO
S3A-M (1968)

S3A-M


1968
NSVL


Tehnilised andmed:
Käsijuhtimisega mootorkäru invaliidile.
Mootor: IŽ-mootorratta 1-silindriline õhkjahutusega kahetaktiline mootor. Töömaht 346 ccm, võimsus 8kW. Käigukast on neljakäiguline, reverskastiga, vedav tagasild.
Elektrisüsteem on 6V pingega. Kütusekulu on umbes 10 l/100km.
Keretüüp - lahtine, kahekohaline, käsijuhtimisega mootorkäru. Tühimass 425 kg, kandevõime 100 kg, mõõdud (PxLxK) 2625 x 1316 x 1380.

Ajalugu:
Auto esimene omanik oli sõjainvaliid. Üsna pea peale sõiduki ostmist juhtus tal liiklusõnnetus, kus ta sõitis ees pidurdanud autole tagant otsa. Kahjud ei olnud küll väga suured, kuid invaliidist omanik elas õnnetust psühholoogiliselt sedavõrd üle, et rohkem autoga ei sõitnud ning suri peagi.
Järgmine omanik on aastakümneid sõitnud invaliididele ehitatud autodega, kuigi ise on terve inimene. Mees eelistas neid sõidukeid just hinna tõttu. Auto oli igapäevases kasutuses kuni 2002 aastani (läbisõit küll väga väike, ainult 15 000 kilomeetrit). Vaid ühel korral on presentkatust avanud - ehitusmaterjalide poest ostetud villapalli koju viimiseks. Sellest tulenevalt oli katus muutunud väga jäigaks ja kõvaks. Katuse avamisel katkesid sisuliselt kõik õmblused.
Autot Autoregistrikeskuses ümber registreerides oli kohal ka eelmise omaniku naine. Kui ARKi töötaja pöördus naise poole küsimusega: "Kas olete ikka nõus auto müügiga?" läks naine endast välja. Kõrgendatud häälel nõudis ta vastust küsimusele: "Aga miks keegi siis nõusolekut ei küsinud, kui see auto osteti?"
Praegune omanik ostis auto 2002. aasta sügisel.

Taastamine:
Sõiduk on 2002./2003. aasta talvel täielikult renoveeritud. Sõiduki esiosa oli ammuse liiklusõnnetuse tagajärjel tugevalt tagasi ja külje suunas nihkunud, mistõttu tuli kõik esiosa plekid välja vahetada ja torudest raam paika lükata. Esiosal olev tehasetähis on ainsana säilinud vana. See on taastatud ning kinnitatud uue pleki sisse. Invakärule tavapäraselt olid ka sellel autol kõik muud nurgad ja plekid väiksemate või suuremate mõlkidega. Paljud ebatasasused, mõlgid ja kõverused on ilmselt juba tehasest kaasa tulnud. Mootori remondi tegi varalahkunud Toivo Vides, mootor on originaal. Istmekate on säilinud originaalsena, sisemised polstrid on uued (originaalis need küll nahksed ei olnud, kuid sellisena tundus õigem), katus on uus (eelmine peremees ostis Leningradist, kuid peale ei jõudnudki panna). Värvkate on uus, toon lähedane originaalile. Taastamisel oli hindamatuks abiks Vahur Sirk.
Originaalsus omaniku hinnangul ca 99%.

Omanik:
Indrek Sirk

Asukoht:
Tallinn

Pildistatud 2006
Toetajad: