MOTO

TMZ (Tuula Masinaehitustehas)

NSVL, Venemaa


Pärast Korea sõja lõppu, 1950ndate aastate keskel, sai tehas käsu sõjatööstustoodangu vähendamiseks ja Nõukogude Liidu jaoks uudse toodangu - motorolleri tootmise alustamiseks. Eeskujuks võeti (nagu N. Liidus tihti) välismaine masin, tüüpiline saksa roller "Goggo TA 200". Saksamaal lõpetati Goggode tootmine 1956. aastal, aprillis 1957 aga valmisid Tuulas esimesed seeriatoodangu rollerid T-200 ja sama aasta lõpul ilmus ka kolmerattaline kaubaveovariant TG-200. 1960 valmistati VDNH näitustekompleksi tarbeks 2-kohalised mototaksod (reisijad istusid esiratastevahelisel istmel).

1961 ilmus moderniseeritud, 1-hobujõu võrra võimsama mootoriga, 10 kg kergem ja parandatud vedrustusega mudel T-200M. Töötati välja veel huvitavaid eksperimentaalmudeleid, mis nagu tollal tavaks, tootmisse ei jõudnud.

1967 läks tootmisse uus mudel "Turist", millel oli vana, 11-hobujõuni forsseeritud mootor. 1969 algas kaubarolleri TGA-200 "Muravei" tootmine. 1978 moderniseeriti rollerit jällegi, ilmus 14-hobujõulise mootoriga mudel "Tulitsa".

1985 alustati mootorratta TMZ-5.951 "Tula", laiade (6,70 X 10") rehvidega ja 200 ccm mootoriga tsikli tootmist. 1986-1989 oli tootmises jällegi moderniseeritud variant, "Tulitsa-2". Järgnes veel 2 mudelit mootorrattaid ja 1990ndatel prooviti veel toota masinaid sisseostetud 50 ccm mootoritega, aga 1999. aastaks oli aeg küps mototoodanguga lõpetamiseks.
Toetajad: