MOTO

IZ

NSVL-Venemaa
Alates 1928

Tegemist on endise N. Liidu ja praeguse Venemaa vanima mootorrattatehasega, mis asutati 1928. aastal Izevskis. Varasematest mudelitest ehitati näiteks 1200 cm3 V2 mootoriga ja 746 cm3 rattaid. Nende järel hakati tootma väiksemaid 2-taktilisi tsikleid. 1938. aastal läks tootmisse 348 cm3 töömahuga 2-taktiline IZ.

Nõukogude mootorratastest on IZ-350 ja IZ-49 praeguste Eesti vanatsiklihuviliste seas kõige populaarsemad. Põhjused on väga selged. Esiteks on nimetatud marki mootorrattaid veel piisavas koguses liikvel. Teiseks – nende rataste ajalugu ulatub nende tootmise algusest palju kaugemale. Nimelt kahe maailmasõja vahelisele Saksamaale.

1946. aastal anti korraldus taastada mootorrataste tootmine Izevskis. Peale sõjategevuse lõppemist Saksamaal jäi Nõukogude okupatsioonitsooni DKW mootorrattatehas Zschopaus. Sealt toodi Izevskisse DKW võidusõidumootorrataste tootmise peakonstruktor Herman Weber, joonised ja tehnoloogia. Tootmiseks valmistati ette Wehrmachti militaarmootorratas DKW NZ 350/1, 1943. aasta mudel. Tsikkel kopeeriti maha peaaegu üks-ühele. Selle mootorratta nimeks sai IZ-350. Mootori võimsuseks oli 11,5 hj 4000 p/min, maksimumkiirus 105 km/h. Aastatel 1946-1952 valmistati kokku 126 297 mootorratast IZ-350. 1951. aastal läks tootmisse IZ-49 ja 1958. aastani ehitati seda mudelit kokku üle poole miljoni eksemplari.

Toetajad: