MOTO

JAWA

Tšehhoslovakkia, Tšehhi Vabariik
Alates 1929

1929. aastal otsustas Praha relvavabrikant František Janecek hakata mootorrattaid tootma. Alustuseks hankis ta Wandereri litsentsi ja hiljem ka tootmiseks vajalikud seadmed. Nimede JAnecek ja WAnderer esitähtedest tuletatigi uue tsikli nimi Jawa.
Jawa esimeseks mudeliks sai 498 cm3 1-silindrilise mootoriga ratas. Kasutati teraslehest stantsitud raami, esiratas oli vedrustatud. Transmissioonis kasutati veovõlli.

1930. aastatel pööras Jawa suurt tähelepanu võidusõidurataste ehitamisele.
Vana Wandereri mudel oli oma aja ära elanud ja 1932. aastal tuli selle asemele uus 173 cm3 kahetaktiline tsikkel. 1930. aastal saabus Jawa tehasesse konstruktoriks inglane George-William Patchett. Tema projekteeritud väike ratas saavutas suure populaarsuse. Juba siis võeti kasutusele hiljem legendaarseks kujunenud puna-kollane värvikombinatsioon. Lisandusid 246 ja 346 cm3 mootorid. Viimane uudismudel enne Teist maailmasõda oli 1938. aastal tootmisse läinud 98 cm3 Robot.

Sõja ajal arendati välja uus 1-silindrilise 2-taktilise 248 cm3 mootoriga mudel. Sellel kasutati automaatsidurit ja teleskoop-tüüpi esivedrustust.

1945. aastal Jawa tehas riigistati. 1947. aastal läks tootmisse 2-silindriline 2-taktiline 346 cm3 mootoriga Jawa.  Kasutati sama raami, kui 248 cm3 mudelil. Tootmises on olnud veel ka 2-silindrilised 2-taktilised 248 cm3 töömahuga mootorid. 498 cm3 töömahuga 4-taktilisi mootoreid on valmistatud võidusõiduratastele.

Toetajad: