MMZ (Moskva Mootorrattatehas)NSVL, VenemaaAlates 1940
Moskva Mootorrattatehasest on alguse saanud kaks Nõukogude Liidu legendaarset tsiklit, M-72 ja "Moskva" M-1A. Mõlemad paraku küll saksa mudelite täpsed koopiad.
Nimetus MMZ anti Moskva Jalgrattatehasele pärast seda, kui alustati saksa BMW R-71 koopia M-72 tootmist. Tehniline dokumentatsioon saadi väidetavalt ametlikult Saksamaa käest pärast Nõukogude Liidus läbiviidud saksa sõjatehnika välikatsetusi (seda siis perioodil, mil nende riikide suhted olid sõbralikud ja planeeriti koos Euroopa jagamist). Kindlat tõestust sellele väitele pole.
Räägitakse ka legendi kümnest Rootsi kaudu ostetud BMW R-71-st , millede järgi hakati valmistama mudelit M-72. R-71 ise Saksamaal erilist populaarsust ei saavutanud, armee tarbeks oli juba välja töötatud R-75 ja Zündapp KS-750, mistõttu R-71 toodang jäi suhteliselt väikeseks.
Igatahes algas 1941. aasta jaanuaris M-72 tootmine. Nõukogude Liidus polnud selliseid tehnilisi lahendusi tsiklite juures varem kasutatud: dupleks toruraam teleskoop-esihargiga, tagavedrustus, 746 ccm 22 hj boxermootor, 4-käiguline jalglülitusega käigukast. M-72 oli mõeldud ainult riiklike struktuuride vajadusteks, peamiselt sõjaväele.
M-72 tootmine kestis Moskvas kuni 1941. aasta oktoobrini, siis evakueeriti tehas pealetungiva saksa armee eest Irbitti. Nii loodi Irbiti Mootorrattatehas (IMZ). Moskva tehas tegeles peale Moskva lahingute lõppemist trofee jalg- ja mootorrataste remondiga ja lääne liitlastelt saadud mototehnika komplektidest tsiklite kokkupanekuga.
Peale sõda kavatseti MMZ-s tootma asuda mootorrattaid M-1A (saksa DKW RT 125 koopia) ja M-2B (saksa BMW R-20 koopia). Tootmisse läks 1946. aastal aga ainult M-1A, mis oli DKW 125 ccm mudeli täpne koopia. See mudel RT 125 oli oma klassis sel hetkel üks moodsamaid, loodud vahetult enne sõda. Peale sõda valmistasid selle mudeli analooge mitmete maade tootjad, isegi Harley-Davidsoni kompanii. Nõukogude Liidus hakkas MMZ-ga samal ajal analoogset mudelit, K -125, tootma ka Kovrovi tehases ZiD.
Esimestel M-1A-del puudusid bensiinipaakidel "põlvekummid" ja oli väike tööriistakarp (nagu RT 125-l ja K-125-l). Edaspidi sai M-1A suurema tööriistakarbi, paagile põlvetoe kummid ning sissepressitud kirja "Moskva". 1947. aastal lasti Moskva linna 800. juubeliks välja partii kirsipunaseid M-1A-sid, kroomitud velgede ja bensiinipaagiga, millel oli värviline Spaski torni ja Kremli müüri kujutis ning kiri "800 aastat Moskvat".
Peale tavamudeli valmistati MMZ-s alates 1947. aastast väikeste partiidena kümne hobujõuni forseeritud mootoriga ringrajasõidu sportmudelit M-1E. 1951 jõudis tootmisse krossitsikkel M 1V teleskoop-esihargi ja pendel-tagavedrustusega. Muid uuendusi ei jõutud tavamudelitel kasutusele võtta, sest samal aastal läks mootorrattatootmine Moskvast üle Valgevenesse, Minski tehasesse MMVZ.