MOTO

BMW

Saksamaa
Alates 1923

Firma Bayerische Motoren Werke asutati 1916. aastal Münchenis. Algselt ehitati tehases lennukimootoreid ja sealt on pärit ka BMW märk, mis kujutab pöörlevat lennukipropellerit.

Peale Esimese maailmasõja lõppu hakkas BMW tehas 1923. aastal tootma mootorrattaid. Mootorrattamootoritega tehti algust tegelikult juba kaks aastat varem, 1921. aastal, mil asuti ehitama 493 cm3 boksermootoreid, mida tarniti mitmetele väikestele tootjatele. 1923. aastast võeti aga tootmisse juba täiesti BMW oma mudel, mille projekteeris Max Friz. Sellel tüübitähist R32 kandval tsiklil oli lehtvedruga esihark, mootoriga kokku ehitatud käigukast ja veovõlliga üle kantav veojõud. Mootori võimsus oli 8,5 hj. Juba järgmisel aastal lasti välja mudel R37, mille võimsus küündis 16 hobujõuni.

Aastal 1925 läks tootmisse esimene 1-silindriline BMW – mudel R39 töömahuga 248 cm3 ja võimsusega 6,5 hj. Esimene 733 cm3 R62 tuli välja 1929. aastal. Sellele järgnes R63.

1931. aastal ilmusid turule 1-silindrilised 198 cm3, 248 cm3, 298 cm3 348 cm3 ja 398 cm3 mudelid. Meilgi väga levinud BMW R35 on pärit samast ajajärgust, seda esitleti 1934. aastal.

1935. aastal võeti kasutusele toruraam ja loobuti seni kasutatud lehtvedrust esihargi juures, mis asendati teleskoop-tüüpi esihargiga.

1941. aastal hakati sõjaväe tarbeks tootma mudelit R75. See oli 746 cm3 töömahuga külgkorviga ratas, millel veojõud kanti üle nii taga- kui ka korvirattale. Käike oli 10: 4 maanteel ja 4 maastikul sõitmiseks ning 2 tagurdamiseks.

Peale sõda hakati endises BMW tehases Eisenachis uuesti tootma 1-silindrilist 348 cm3 mootoriga mootorratast. Kuna tehas asus Nõukogude okupatsioonitsoonis, siis anti sellele peagi uus nimi – EMW (Eisenacher Motoren Werke). Tegelikult kujutas see ratas endast 1934. aasta mudelit R35.

Tänapäeval asuvad BMW mootorrattatootmise peatehased Spandaus.

Toetajad: