MOTO

CZ - Ceska Zbrojovka (Tšehhi relvatehas)

Tšehhoslovakkia, Tšehhi Vabariik
Alates 1919


Ceska Zbrojovka  loodi 1919. aastal. Kahekümnendate keskel alustati peale relvade ka muu toodangu, sealhulgas jalgrataste valmistamisega. 1929 ilmus ka esimene 76 ccm töömahuga, 1,5-hobujõulise, kahetaktilise abimootoriga "Kaktus" varustatud jalgratas. 1933. aastal järgnes 98 ccm töömahuga, 2-hobujõuline mootorjalgratas. Neid tooteid saatis edu ja 1934. aastal valmis esimene CZ-märgiga mootorratas. Tsiklil oli ühesilindriline, kahetaktiline, 172ccm töömahuga, 6,5-hobujõuline, kolmekäigulise käigukastiga plokkmootor ja stantsitud plekkraam nagu BMW-del ja Zündappidel. Järgnesid sarnase raami ja käiguosaga 250 ccm ja 350 ccm ning 500 ccm kahesilindrilise mootoriga mudelid.

Peale sõda jätkati kahetaktiliste 125 ccm ja 150 ccm mootoritega tsiklitega, milledel oli toruraam ja teleskoop-esihark. Edaspidi unifitseerus CZ toodang Jawa tehase omaga, jäädes viimasele toodangu mahult suuresti alla. Lisaks mootorratastele olid CZ toodangus ka õnnestunud motorollerid CZ 501 ja CZ 502. Eraldi teema firma toodangus on edukad sportmudelid, eriti krossitsiklid, milledel võideti kokku 7 maailmameistritiitlit.

Sotsialismileerile omane riiklik majanduse juhtimine jättis CZ mootorrattatoodangu paraku Jawa tehasega võrreldes "vaeslapse" rolli. Ka krossirataste arendamine hakkas lääneriikide vastavatest tootjatest maha jääma. Sotsialismileeri kadumine ja Tšehhoslovakkia liitriigi lagunemine viisid ühisettevõtte loomiseni Itaalia firmaga Cagiva, kuid juba 1998 likvideeriti ühisfirma majandusraskuste tõttu.
Toetajad: