MOTO

IMZ (Irbiti Mootorrattatehas)

NSVL, Venemaa
Alates 1942


1941. aasta sügisel hakkasid Irbitti saabuma Moskva Mootorrattatehasest evakueeritud seadmed, millega Moskvas oli toodetud armee vajadusteks mootorrataid M-72. Tegemist oli saksa BMW R-71 järgi kopeeritud mootorrattaga. Esimesed Irbiti M-72-d jõudsid tootmisse 1942. aasta veebruaris väga rasketes tingimustes. Kokku toodeti sõja-aastatel IMZ-s peaaegu kümme tuhat mootorratast M-72.

Peale sõda jätkus seal armee ja riigiasutuste tarbeks sama mudeli tootmine. Väikeseeriatena (10-20 tk. aastas) toodeti ka rippklappidega ringrajasõidu sportmudeleid M-75 (1949-1951), M-75M (1951-1954) ja M-77 (1954-1959). Veel toodeti motokrossi tsikleid.

1954 algas mudeli M-72 müük "Irbiti" nime all ka tsiviilelanikele ja 1955 ilmus moderniseeritud mudel M-72M. 1957 nägi ilmavalgust rippklappidega 494 ccm ja 25 hobujõulise mootoriga mudel M-52. Selle baasil ehitati ka ringrajasõidumootorratas M-52S. Mudel M-52 oli 18-tolliste rehvidega ning mõeldud kasutamiseks soolorattana maanteedel sõiduks. Selle vähest populaarsust saavutanud mudeli mootori alusel valmis uus 649 ccm 26-hobujõuline mootor, mis paigutatuna vana M-72 raamile moodustas juba järgmise mudeli M-61 "Ural".

Järgnesid mõningate muudatustega mudelid M-62, M-63 (pendel-tagavedrustusega), M-66, M-67, M-67-36. 1960ndate aastate lõpus - 1970ndate algul valmis umbes kolmesajast masinast koosnev partii soolo-patrullmasinaid M-63P.

Nagu nõukogude tehastes tavaks, loodi ka Irbitis terve hulk eksperimentaalmudeleid, mis aga - jällegi tavapäraselt - tootmisse ei jõudnud. Valmistati mitmeid külgkorviga sportmudeleid nii krossi- kui ka ringrajasõiduks, näiteks "Kros 1000", IMZ-8.201, "Strela" M63S.

Kaheksakümnendad sisulisi muudatusi toodangus kaasa ei toonud, üheksakümnendatel püüti turul püsida mudelitega IMZ-8.103-40 "Turist" ja IMZ-8.107 (külgkorviveoga) ning mitme soolomudeliga. Uutes tingimustes muutus lääne tootjatega konkureerimine järjest raskemaks.
Toetajad: