MOTO

ZiD (Dektjarjovi nimeline tehas)
 
NSVL, Venemaa
Alates 1946


1946. aastal sai Kovrovi linnas asuv sõjatööstustehas ZiD korralduse asuda tootma saksa DKW tehase tehnoloogia ja sisseseade baasil DKW RT 125 mudeli koopiat. RT 125 oli sel momendil üks oma klassi parimatest tsiklitest, loodud vahetult enne sõda, ning veidi moderniseeritud veel 1943. aastal mudeliks RT 125-1. Selle mudeli baasil loodi pärast sõda masinaid mitmes riigis, isegi kompanii Harley-Davidson valmistas oma versiooni.

1946 valmisid ZiD-is mõnisada esimest tsiklit nimetusega K-125. Samal ajal hakati Moskvas tootma analoogset, väikeste erinevustega mudelit M-1A.

ZiD-i tehases Kovrovi linnas loodi seeriamudeli baasil ka sportrattaid, 1950 valmis sportmudel K-125-S2. Sellel masinal oli juba teleskoop-esihark ja tagavedrustus ning 9 hobujõuni forseeritud mootor. 1952 lisati samasugune teleskoop-esihark ka uuele põhimudelile K-125M. Edasi järgnesid mudelid K-55 ja K-58, endiselt 125 ccm mootoritega. 1957 valmis mõnisada esimest 175 ccm 8-hobujõulise mootoriga tsiklit "Kovrovets-175" (K-175), mis välimuselt meenutasid tolleaegseid "Jawasid" ja mida juba muudetud välimusega toodeti kuni 1959. aastani. Siis ilmus 4-käiguline, vahelduvvoolu generaatoriga ning Kovrovi linna vapilt pärit jänestega bensiinipaagil mudel K-175A.

Neljateistkümne aastaga jõuti Kovrovis tsiklitoodanguga miljonenda masinani. Järgnesid mudelid K-175B ja K-175V. 1965 läks tootmisse mudel "Voshod", 1970 "Voshod-2", 1977 "Voshod-2M", 1980 "Voshod-3" ja 1983 "Voshod-3M". Need olid 175 ccm mootoriga mudeli edasiarendused muudetud välimuse ja suurendatud mootorivõimsusega.

Tavamudelite kõrval jätkati ka mitmesuguste sportmudelite tootmist. Näiteks K-55 baasil mitmepäeva krossisõidu K-55S1M ja ringraja K-55S2. Sportmudeleid loodi ka K-58 ja "Kovrovetsite" alusel. 1964 valmis 250 ccm mootoriga krossitsikkel "Kovrovets-250SK". "Voshodi" baasil toodeti ka motopalli tsikleid. 1987 ilmus esmakordselt Nõukogude Liidus tootmisse mootorratta järelhaagis, hakati valmistama ka 3- ja 4- rattalisi maastikusõidukeid. 1990ndatel suutis Kovrovi tehas uuendatud mudelitega "Sova", "Sova-200" ning 50 ccm mootoritega mopeedide ja minirolleritega tagada endale suhteliselt stabiilse turu ja püsimajäämise.

Toetajad: