DKW Luxus 200
1929
Saksamaa
Tehnilised andmed:
Mootor ZS200 on kahetaktiline, deflektoriga, ühesilindriline, õhkjahutusega, kusjuures on ventilaatoriga sundjahutus. Töömaht on 198 ccm, võimsus 4 hj./3500 rpm. Käigukast on kahekäiguline, ehitatud mootoriga ühisesse karterisse. Maksimaalne kiirus on 70 km/h. Rehvid on rantmantliga, mõõdus 26" x 3". Valgustus oli lisavarustuses 6W võimsusega, 4V pingega. Kütusepaagi maht on 10 liitrit, kütusekulu u. 3 l/100km. Hind 1929. aastal oli 743.- RM.
Ajalugu:
DKW tootis mudelit Luxus 200, hüüdnimega "Blutblase" (tõlk. "Verivill" - punase paagi järgi), Saksamaal Zschopau tehastes aastatel 1929-32. Mudeli tootmine jääb niisiis perioodi enne nelja tehase - Audi, DKW, Horch ja Wanderer - ühinemist 1932.a. suvel, misjärel tekkis kontsern Auto Union AG, mida tunneme tänapäeval Audi nime all. Seetõttu on ka bensiinipaagil veel vana kollasepõhjaline, siniste tähtedega logo, millel puuduvad harjumuspärased Audi rõngad. Kuigi masina nimi viitab luksusele, oli asi luksusest kaugel. Maailmas ja ka Saksamaal valitses sel ajal majanduskriis ning ka mootorrataste müük ei läinud kuigi hästi. Kuigi kõnealuse mudeli juures võib leida teistest sama perioodi DKW mudelitest märgatavalt rohkem nikkeldetaile, oli konstruktsioonis kasutatud üsna odavaid lahendusi, näiteks poltühendustega valtsplekist raami, kuna varasemad DKW mudelid olid keevis-toru raamidega. Ka mootori kubatuur oli rihitud täpselt 198 cm³, sest alla 200 cm³ mootorratastele ei vajatud selle aja seaduste järgi sõitmiseks juhilube ning need sõidukid olid vabastatud mootorsõiduki maksust. DKW mootorrattaid sai tellida ka posti teel ning tasuda soovi korral järelmaksuga 6, 12 või 15 kuuliste osamaksetena.
Tehniliseks uuenduseks võib selle mudeli juures pidada tänapäevast sadulakujulist bensiinipaaki. Enne seda rippusid DKW ja enamuse teiste mootorrataste paagid traditsiooniliselt raami ülatoru all. Seevastu vanamoelisusest annab tunnistust järelpõlemiskamber ehk deflektor, gaasihoovad (Doppelhebel), magneetosüüde, korkketastega kuivsidur ning turboventilaatoriga sundjahutus. Toodeti nii kett kui rihmülekandega mudelit. Spidomeeter, signaalipasun ja valgustus oli lisavarustus, mis baasmudelil puudusid. Sai valida nii karbiidilaterna kui 4 voldise elektrilaterna vahel, viimasel juhul tuli välja käia 75.- RM suurune lisatasu täiendavate magneetomähiste eest.
Kõnealuse masina soetasin 2005.a. sügisel Kiviõlist, kus see oli eelmise omaniku sõnul seisnud viimased 30 aastat. Tõenäoliselt on masin ostetud uuena Eestis, sest maailmasõja ajaks oli ta rekvireerimiseks juba liiga vana. Kuuldavasti kasutas Eesti Post sama mudeli DKW tsikleid kirjakandjate töövahendina.
Taastamine:
Masina komplektsus oli suhteliselt hea. Keredetailid olid väga hästi säilinud ja roostekahjustused praktiliselt puudusid. Säde ja kompressioon olid vaatamata pikale seismisele olemas. Mootor ja käigukast vajasid siiski laagrite vahetamist ja karburaator komplekteerimist. Enamus puuduvaid originaalosasid on õnnestunud hankida Saksamaalt aga ka Hollandist ja Austriast. Taastamisele on kulunud 2 aastat.
Mootorratta originaalsus on hindamisakti alusel 98%.
Omanik:
Heiki Muda
Asukoht:
Tallinn
Pildistatud 2008