MOTO
Zündapp Bella R204 (1959)

Zündapp Bella R204


1959

Saksamaa Liitvabariik

Tehnilised andmed:
Mootor 1 silindriline, õhkjahutusega, kahetaktiline. Mootori töömaht 198 ccm, võimsus 12 hj. Veojõud tagarattake kantakse üle mitmekettalise märgsiduri neljakäigulise käigukasti ja kettülekande abil. Käigulülitus paremal pool. Elektrisüsteem 12 V (kaks 6V akut) ja Bosch 100W starter-generaator. Toruraam, ees õõtshoobadega vedrustus ühepoolse vedru-amortisaatoriga, taga kiik kahepoolsete vedrude ja ühe amortisaatoriga. Ees ja taga trummelpidurid. Mõõdud 1930 x 660 x 980 mm (P x L x K), tühimass 146 kg, kandevõime 159 kg, kütuse kontrollkulu 3,3 l/100km, maksimaalne kiirus 90 km/h.
Hind 1959 aastal oli 1865 DM

Ajalugu:
Kokku toodeti Bella kõiki modifikatsioone 1964 aastani umbkaudu 130 000 eksemplari. Seda marki mudeleid oli üks väheseid, mis sügaval nõukaajal siiapoole raudset eesriiet jõudis. Ratta Itaaliast (kasutatuna) smugeldas  Eestisse meremees. Piirivalve oli ratta avastanud ja konfiskeerinud, kuid meremees suutis tutvusi kasutades ratta taas välja osta konfiskeeritud asjade riiklikust komisjonimüügist. Seejärel vahetas Bella lühikese aja jooksul mitmeid omanikke, kuni jõudis 1969 aaastal minu isa kätte ja oli 4-5 aastat tema põhiliseks sõiduvahendiks. Antud rattaga sain ka esimesed iseseisva sõidu  kogemused ja omal ajal sai seda teismelise aruga remonditud, kuid ratast müüa pole isa kunagi lubanud.

Taastamine:
Võimalus ratas taastada tekkis 2011.aasta kevadel. Roller oli (läbitud 80 000km) sõidukorras ja 90% ulatuses komplektne. Asendamist vajavaid või puuduvaid osi kogunes sellest hoolimata ligi 30, neist suuremad olid raam (originaal oli 1970 aastal kõverdunud pärast sõjaväe soomustrantsportöörile ettesõitmist), eesmine põlvekaitse ja muud kereosad. Kõige defitsiitsemaks ja kallimateks kujunesid mõned spetsiifilised, ainult R204 mudelil kasutatud ehisdetailid, nagu esiporitiiva kroom "pamper" ja juhtraua kate. Mootorikatte originaalvärv oli piisavalt hästi säilinud, kuid raam ja ülejäänud plekid said uue värvkatte. Renoveerida tuli sadul ja asendada kogu summuti. Mootor võeti kap. remondiks lahti ja lihviti silinder ja vahetati kolb.
Ennistamisel kasutasin kogenud spetsialisti abi ja minu hooleks jäi varuosade otsimine ja tellimine. 2011. aasta august-september oli enamus töid valmis ja Autoregister andis Bellale välja vanasõiduki numbri. Sõiduki originaalsus on üle 98 %.

Omanik:
Marti Schmidt

Asukoht:
Tallinn

Pildistatud 2013

Toetajad: