AUTO
GAZ-13 Tšaika (1981)

GAZ-13 Tšaika


1981

NSVL

Tehnilised andmed:
Viieistmeline limusiin, millel on lisaks veel kaks kokkuklapitavat lisaistet. Seda autot valmistati aastatel 1959 – 1981 pisut üle 3000 eksemplari.V8 mootori töömaht on 5,5l, võimsus 195hj. Kasutatakse kolmekäigulist automaatkäigukasti.Auto pikkus on 5,6m, laius 2m ja kõrgus 1,62m. Auto tühimass on 2100 kg. Tippkiiruseks on märgitud 160km/h. Kütusekulu jääb umbes 20l/100km.

Ajalugu:
Auto praegune omanik kuulis 2006. aastal juhuslikult, et Leedus kuskil Poola piiri ääres väikeses külakeses müüakse kahte Tšaikat (GAZ 13). Autod pidid olema väga heas seisukorras. Sõideti juhatuse peale kohale ja üllatus oli suur.Tolmuse kuuri all oli kaks Tšaikat ja tohutus koguses Tšaikade varuosi! Autode peremees jutustas, et oli aastaid töötanud Vilniuses, sealses partei autogaraazis mehhaanikuna. Need autod olid aga vedanud Leedu KP eliiti. See konkreetne auto oli vedanud Leedu Kommunistliku Partei viimast esimest sekretäri, Algirdas Brazauskast http://et.wikipedia.org/wiki/Algirdas_Brazauskas ), kellest hiljem sai Leedu president ja peaminister. Kuna see auto tundus olevat suhteliselt komplektne (teisel olid mingid osad puudu), siis valiti see. Hind sobis ja kaup tehti kohe ära.
Autoga koju jõudes oli küpsenud plaan ka teine auto ära osta. Helistati Leetu, aga sealt vastati, et teine auto on juba müüdud! Kah Eestisse.... Kes selle ostis, see on jäänud saladuseks.
Siiski sõideti mõne aja pärast Leetu tagasi, kuna maha oli jäänud palju originaalosasid. Kohale jõudes selgus, et autode omanik oli vahepeal siit ilmast lahkunud. Seega jäi teise auto ostja saladuseks, aga lesk oli olukorda arvestades masendunud ja soovis, et ära viidaks kõik, mis nendest autodest oli jäänud. Tallinnas oli see Tšaika mõnda aega kasutuses. Toivo käis sellega korra isegi Pärnus, siis aga hakkas otsima autole restaureerijat.

Taastamine:
Restaureerimine usaldati Mati Leivategijale. Töö kestis vahelduva eduga ligi viis aastat ja läks maksma arvestatava summa, mis ületas auto ostuhinda umbes kuus korda! Töö kvaliteedi kohta ütleb Toivo, et osa töid tehti korralikult, osa aga mitte nii... Osa keretöid tuleb ilmselt uuesti ette võtta. Ka mootoriga oli hulga probleeme. Lõpuks sai mootor korralikult tööle Ott Mesikäpa töökojas. Kroomitööd tehti Narvas Igor Broki juures.

Omanik:
Toivo Ninnas

Asukoht:
Tallinn

Pildistatud 2013

 

 

 

Toetajad: